Volwassenen die door niet-aangeboren hersenletsel (NAH) met halfzijdige gezichtsvelduitval (hemianopsie) te maken krijgen, ervaren ernstige leesproblemen. Stichting Novum ondersteunt de ontwikkeling en implementatie van een methodiek die ergotherapeuten van Koninklijke Visio handvatten geeft voor de behandeling.

Mensen met hemianopsie hebben vaak een traag leestempo. Ze missen het overzicht over de tekst en slaan letters, lettergrepen, woorden en zinnen over. Hierdoor lukt het bijna niet meer om te lezen, terwijl dat een voorwaarde is om goed te functioneren in onze maatschappij. Er is een leestraining ontwikkeld om cliënten met leesproblemen door NAH beter te kunnen helpen. Deze training bestaat uit een oefen-programma met een gestructureerde opbouw.
Bij elke sessie horen huiswerkopdrachten met duidelijke handvatten voor de behandeling. Cliënten wordt geleerd het overgebleven intacte visuele veld effectiever te gebruiken. De ergotherapeuten is een e-learningprogramma aangereikt, dat handvatten geeft voor de behandeling. Het project is afgerond en er is een aanvraag ingediend bij stichting Inzicht van ZonMw voor een vervolgproject. Het doel hiervan is wetenschappelijk onderzoek te doen naar de effectiviteit van de methode en deze indien nodig aan te passen.