Het is niet gemakkelijk om iets in een supermarkt te vinden als je blind bent. Het zou fijn zijn als je van tevoren ongeveer weet hoe de indeling van de winkel is. De grote verlichte letters met ‘brood’ en ‘bloemen’ helpen iemand die slechtziend is daar wel bij, maar de productinformatie is meestal nauwelijks te lezen. Van alle dagelijkse dingen zouden blinde en slechtziende mensen het liefst op een gewone manier de boodschappen willen doen. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek onder de doelgroep.

Gelukkig zullen we in de toekomst op een andere manier de boodschappen doen dan vandaag de dag gebruikelijk is. Winkelexperts voorspellen dat het winkelen in een fysieke winkel wordt gecombineerd met online en digitale mogelijkheden, die zorgen voor een meer persoonlijke ‘klantreis’. Technologische innovaties spelen een grote rol bij deze nieuwe winkelervaring. Het project Super toegankelijk onderzoekt de mogelijkheden om het winkelen in de toekomst toegankelijker te maken. Koninklijke Visio heeft daartoe de ‘Super toegankelijk shopping experience’ en hackathon georganiseerd, dankzij de financiële steun van Stichting Novum. Het betreft een driedaags evenement, waarin samen met betrokken partijen de toegankelijkheid van het winkelen is onderzocht en tijdens de hackaton in 48 uur tijd innovatieve en creatieve ideeën zijn uitgewerkt om de toegankelijkheid te verbeteren. De hackathon en shopping experience hebben veel persaandacht gekregen en door een jury zijn de drie beste ideeën geselecteerd om verder uit te werken. Stichting Novum ziet graag een vervolgaanvraag tegemoet.

Benieuwd naar de ervaringen van de shopping experience en hackathon?